Tips om je bedrijf te innoveren

Reacties zijn gesloten

In de huidige tijd verandert de wereld ontzettend snel. Als bedrijf zijnde is het belangrijk om in te spelen op deze veranderingen. Wanneer je dat niet doet, bestaat de kans dat je bedrijf niet kan overleven. Innoveren is dus noodzakelijk om bij de tijd te kunnen blijven en te kunnen inspelen op de veranderingen in de markt. Hoe pak je innoveren nou aan? In dit artikel volgen enkele tips.

1.      Ga in gesprek met de klant

De klant is uiteindelijk degene die van jouw producten of diensten gebruik moet maken. Je kan wel veel prachtige innovatieve ideeën hebben, maar als jouw klant daar geen belang bij heeft, schiet het niet op. Ga daarom in gesprek met de klant om erachter te komen waar hun behoeften liggen. Vraag ook regelmatig om feedback en vraag waar zij verbeterpunten zien. Dan kom je erachter wat leeft bij de klant en waar je op in zou kunnen spelen.

2.      Houd de concurrentie in de gaten

Jij wil met jouw bedrijf de concurrentie voor blijven. Klanten moeten namelijk bij jou blijven kopen en niet  bij de concurrent. Daarom is het ook belangrijk dat je in de gaten houdt wat de concurrentie doet en waar zij mee bezig zijn. Trek lering uit hun zwakke plekken en wees ook kritisch op je eigen onderneming. Alleen dan kan je ervoor zorgen dat je de concurrentie voor blijft.

3.      Plan een testfase in

Het zou heel jammer zijn als je maanden bezig bent geweest met het uitwerken van een innovatief idee, daar veel geld in hebt gestopt en dat het vervolgens niet blijkt te werken. Een testfase is erg belangrijk om erachter te komen waar de zwakke plekken zitten van de innovatie. In de testfase heb je de kans nog om hier wat aan te doen, zonder dat het grote financiële gevolgen heeft. Neem dus ruim de tijd om je idee te testen en wees ook vooral eerlijk als het niet blijkt te werken zoals je had gedacht.

Heb je zelf een onderneming en wil je gaan innoveren, maar je weet niet hoe je moet beginnen? Ga dan innoveren met Innovence. Een extern bureau kan jou helpen om rationeel naar je bedrijf te kijken en daardoor de beste kansen te creëren.