Wat is een chatbot?

2 min read

Een chatbot is geautomatiseerde gesprekspartner. Het woord zegt het eigenlijk al: chat (ro)bot. Een chatbot geeft geautomatiseerde antwoorden op vragen van bezoekers. Hierdoor werkt een chatbot vaak sneller dan een live chat, waarbij een echt persoon antwoord geeft. Een chatbot kan, met de kennis die hij heeft, over veel verschillende dingen antwoord geven. Je kan hem ook naar wens bouwen of in laten stellen. Gaandeweg zal de chatbot zijn informatie verzamelen en ontwikkelen zodat hij steeds beter of makkelijker antwoord kan geven.  

Chatbot vs. Live chat.  Wat is beter? 

Een chatbot en een live chat zijn niet geheel vergelijkbaar. Een chatbot geeft op basis van een paar woorden die hij herkent antwoord. Een live chat wordt bedient door een echt persoon. Een echt persoon heeft in de meeste gevallen meer informatie dan een chatbot. Hierdoor kan een live chat uitgebreider antwoord geven. Een live chat kost mankracht en een chatbot kost verder geen tijd. Een chatbot kan zo gemaakt worden zoals je zelf wilt. Neem als voorbeeld dieren en verzorging. Heeft de klant een algemene vraag? Bijvoorbeeld: ‘Kan een paard een aardappel eten?’ Dan kan de bot hier, mits hij deze kennis heeft, makkelijk en snel antwoord op geven. Dit verlicht de werkzaamheden van je werknemers en hierdoor kunnen zij zich focussen op andere taken.  

Een chatbot toevoegen op je website.  

Chatkracht is gespecialiseerd in de online klantenservice. Denk hierbij aan: live chat, flowbots en chatbots. Wij kunnen hierover adviseren, informeren en maken ze ook op aanvraag. Een geautomatiseerde gesprekspartner kan jouw online klantenservice ervaring voor de klant net iets verruimen. Hierdoor kan de klant ook buiten openingstijden om nog zijn of haar vraag kwijt. Chatkracht komt graag met je in contact over de verschillende mogelijkheden om jouw website of online klantenservice naar een hoger niveau te tillen!