Zoekmachine adverteren: Is dat geschikt voor jouw bedrijf?

Reacties zijn gesloten

Veel ondernemers vragen zich af hoe ze meer omzet online kunnen genereren. Vaak wordt deze vraag behandeld door middel van een goed onderzoek waarbij je gaat onderzoeken welke mogelijkheden er allemaal geschikt zijn voor dat bedrijf in die branche. Hierdoor heb je eigenlijk altijd een maatwerk plan nodig voor jouw online strategie. Een van die online mogelijkheden is het zoekmachine adverteren.

Wat is SEA?

Maar wat is SEA? SEA is een afkorting voor zoekmachine adverteren waarbij je betaald per bezoeker op je website. Dit komt doordat je advertenties plaatst in zoekmachines als Google. Maar dit kan ook op Bing en DuckDuckGo. Als je via Google in de zoekresultaten kijkt zie je altijd 3 of 4 advertenties boven de organische resultaten. Je koopt je als het ware dus omhoog wat er dus ook voor zorgt dat je daarvoor moet betalen. Je stelt in met welke zoekwoorden je weergegeven wilt worden waardoor je per zoekwoord een ‘x’ bedrag moet betalen. Zo zijn zoekwoorden met een hoge koopintentie vaak duurder dan zoekwoorden die dat niet hebben. Maar wat is dat?

Kopen, kopen, kopen

SEA is erg interessant als je meer leads wilt genereren. SEA is niet interessant als je bezoekers wilt aantrekken in de vroege fase van de Customer Journey zitten. Oftewel je wilt bezoekers aantrekken die klaar zijn om te kopen bij jou en niet meer twijfelen! Zeker wanneer jouw assortiment gelijk is aan dat van concurrenten. Het is niet interessant om bezoekers via SEA te loodsen naar blogs waar geen koopintentie achter zit. Daar is SEO weer interessant voor.

Is SEA duur?

Zoekmachine adverteren kan best wel prijzig zijn omdat je in de laatste fase van de customer journey zit en de kans op een conversie dus er groot is. Daarnaast hangt de prijs van een zoekwoord ook af van de mate van concurrentie. Daardoor moet je hier soms tegenop zien te bieden.